vrijdag 5 maart 2010

Ontstaan van de Discovery 3


Op 2 april 2004 toonde Ford, destijds de eigenaar van Land Rover, de nieuwe Discovery 3.
De tweede generatie was toe aan vervanging. De auto was nog steeds populair maar zijn chassis, ophanging en vering waren weinig veranderd sinds de eerste versie uit 1989. Feitelijk gebruikte de Discovery 2 nagenoeg hetzelfde onderstel als de eerste Range Rover uit 1970. De Discovery 2 verloor vooral terrein aan 4x4's uit Japan zoals de Toyota Land Cruiser en de Mitsubishi Shogun maar ook aan de 'sportieve' SUV's uit Europa zoals de BMW X5 en de Mercedes-Benz M-Klasse. Een vervanger stond lang in de planning maar werd steeds uitgesteld vanwege het uit elkaar vallen van de Rover Groep en de komst van de nieuwe Range Rover.


Discovery 3 in politie-uitvoering
De Discovery 3 was een compleet nieuw ontwerp die geen enkel onderdeel deelde met het oude model. De stijl was wel duidelijk die van Land Rover waar functie boven uiterlijk staat. In de Verenigde Staten kreeg de auto de naam LR3 vanwege het feit dat de naam "Discovery" een negatief stempel had gekregen.
De nieuwe auto's kreeg een hoop nieuwe onderhuidse technieken. Deze moesten ervoor zorgen dat de auto op de weg beter rijgedrag zou gaan vertonen en toch zijn off-road mogelijkheden zou behouden. Dit maakte de auto erg zwaar wat zijn mogelijkheden op een zachte ondergrond enigszins beperkt.
De motoren gebruikt in de Discovery 3 zijn allemaal afkomstig van Jaguar. Een 2.7 liter V6 dieselmotor en een 4.4L V8 benzinemotor waren de standaard opties voor de Discovery. In Noord-Amerika en Australië was ook nog een 4.0L V6 benzineversie verkrijgbaar die direct van eigenaar Ford was overgenomen. De dieselversie is niet in Amerika verkrijgbaar vanwege het type diesel dat daar verkocht wordt.
De versnellingsbak was ook een volledig nieuw ontwerp. Voor de dieselmotor kwam een handmatige zesbak als standaard. Op de V8 was er ook een automaat beschikbaar. Beide beschikten over permanente vierwielaandrijving. Een computer stuurt het centraal differentieel aan dat het vermogen vervolgens optimaal over de wielen verdeeld.
De Discovery 3 kreeg alle elektronische hulpmiddelen die Land Rover tot zijn beschikking had. Hill Descent Control zorgt voor een veilige afdaling van steile hellingen, 4-wheel Electronic Traction Control voorkomt het spinnen van de wielen bij weinig grip en Dynamic Stability Control moet de auto behoeden voor wegglijden bij sturen en remmen op hoge snelheid.
De grootste innovatie in de derde generatie was het Terrain Response System. Voorheen was grondige kennis van de auto vereist om succesvol in ruig terrein te kunnen rijden, een goede voorbereiding was vereist. Met het nieuwe systeem hoeft de bestuurder slechts te selecteren op wat voor ondergrond de auto zich bevindt en de computer doet de rest. De keuze-opties zijn "Zand", "IJs / Sneeuw", "Modder" en "Stenen". De computer selecteert de juiste instelling voor de versnellingsbak, de juiste veringshoogte, de versnellingsverhoudingen en zelfs de manier waarop de motor op het gaspedaal reageert.
Naast de mechanische en elektronische verbeteringen kreeg de Discovery 3 een moderner interieur en exterieur. De ontwikkeling van de originele Discovery was vooral beperkt door het budget dat beschikbaar was. De nieuwe Discovery had hier geen last van en kreeg een fris en modern interieur met een zevenzits indeling. De achterste passagiers konden nu instappen via de achterdeur in plaats van de achterklep zoals bij de Discovery 1 en 2 het geval was. De bestuurder beschikt over een dvd navigatiesysteem waarop tevens de instellingen voor het off-road rijden op bekeken kunnen worden.
De auto kreeg een hoop positieve reacties en vooral het Terrarin Response System werd goed ontvangen. Het hoogtepunt voor de publiciteit voor de Discovery 3 was een uitzending van het BBC2 programma Top Gear. Hierin rijdt Jeremy Clarkson met de nieuwe Discovery naar de Top van de Cnoc an Fhreiceadain, een 307m hoge berg in Schotland waar nog nooit een auto geweest was. In Australië kreeg de auto de prijs voor beste 4x4 van het jaar

Facelift
De derde generatie van de Discovery krijgt in de zomer van 2008 een kleine facelift. De voor- en achterbumper zijn na de update meegespoten in de carrosseriekleur. Er is een nieuw type velg, een nieuw bluetooth systeem en een extra houtsoort beschikbaar gekomen. De nieuwe Discovery 3 maakt in augustus 2008 zijn opwachting.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten