vrijdag 19 maart 2010

Differentieel lockers geplaatst


Eindelijk is de KAM difflocker in de achteras geplaatst. Vanwege de zware winter werd er nagenoeg niets vanuit Surrey in de UK verzonden waar de KAM fabriek staat.

Om de reden van het plaatsen van difflockers te begrijpen staat hieronder een stukje wat afkomstig is van www.moab.nl

De basis van een differentieel
In een 4x4 gaat het koppel van de motor door de versnellingsbak en transfer case (tussenbak) naar de aandrijfassen. Elke aandrijfas is verbonden met een pinion tandwiel. De ring tandwiel is aan de differentieelhouder gemonteerd. Eénmaal in het differentieel aangekomen, wordt het koppel 90 graden gedraaid. Het differentieel geeft het koppel door aan elke steekas. De tweede functie is dat er een reductie van rotatiesnelheid plaatsvindt (de hoeveelheid reductie hangt af van de R&P’s). Een andere functie van het differentieel is ervoor zorgen dat het "binnenwiel" langzamer kan draaien dan het "buitenwiel" bij het rijden door bochten. Als de vier wielen even hard draaien door een bocht, geeft dat heel wat geslip en gepiep van de banden en zouden de steekassen elkaar kunnen gaan tegenwerken. Bij het rechtuit rijden hebben beide steekassen dezelfde rotatiesnelheid.

Het differentieel bestaat uit spider gears en side gears (tandwielen). De steekassen zijn niet direct met de differentieelhouder verbonden, want anders zouden beide steekassen altijd dezelfde snelheid hebben als de differentieelhouder. De steekassen gaan aan beide kanten door een opening in de differentieelhouder. De splines aan de binnenkant van de steekassen steken direct in de side gears. De side gears komen met hun tandjes in contact met de tandjes van de spider gears, die op hun beurt weer verbonden zijn met de differentieelhouder door middel van een cross pin / shaft. Dit asje geeft de PK’s door aan de spider gears, die het weer doorgeven aan de side gears. De spider gears en de side gears roteren dus onafhankelijk van de differentieelhouder.
Als de weerstand of de snelheid bij beide wielen gelijk is, zullen de vier tandwielen als een solide eenheid bewegen, oftewel dezelfde snelheid hebben als de differentieelhouder. In bochten zullen de tandwielen een variërende snelheid hebben, waardoor het buitenwiel meer toeren per minuut kan maken dan het binnenwiel.

Manuele locker
De manuele lockers geven 100% lockup bewerkstelligd door verschillende werkwijzen, maar één ding hebben allen gemeen: elke manuele locker wordt aangestuurd door de bestuurder. De verschillende uitvoeringen kunnen werken met behulp van hydroliek, kabel, lucht of vacuüm, en elektronica (KAM). Het grootste voordeel van de manuele locker is dat ze compleet functioneren als een open differentieel totdat de locker wordt geactiveerd. Er zijn geen bijwerkingen en geven 100% tractie als je het nodig hebt.

De KAM difflocker werkt electrisch via een heavy duty relais in het differentieelhuis. Er loopt een kabel van het relais naar een schakelaar in de cabine waar de bestuurder de difflocker kan inschakelen zodat de wielen constante tractie blijven hebben zonder een doorslip.

Ik heb tevens gekozen voor KAM Aerospace steekassen omdat deze 51% sterker zijn dan de standard steekassen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten