vrijdag 30 oktober 2009

Top Gear Land Rover Review: een ode !

'Hij heeft geen vinnen en geen spoilers. Hij doet niet alsof hij snel gaat. Hij doet nooit alsof hij snel gaat. Hij gaat niet snel. Hij verwamt je achterste niet zoals de huid van een zeldzaam dier. Hij verkoelt je gezicht niet met een zachte bries uit het dashboard. Hij heeft geen wielen uit magnesium.

Maar ik vraag je ook niet er één te gaan kopen, of er een poster van op te hangen. We hebben het over fantastische wagen en dat is niet hetzelfde als hebbedingen. Laten we het even hebben over het fantastische van de Land Rover.
Om te beginnen is hij volledig en totaal klasseloos en daarmee bedoel ik: hij vertelt de wereld niets over je vermogen, je ambitie of je succes of je capaciteiten in bed. Met een Land Rover kan je een land bewerken, of er eigenaar van zijn. Misschien in jouw ogen een tochige oude herdershondtaxi, maar koningen, premiers, herders en advocaten kunnen allen uit hun Land Rover stappen én er fatsoenlijk uitzien.

De Series I Land Rover kwam op de markt in 1948 met permanente vierwielaandrijving en de capaciteit om te werken als een wagen, traktor, generator, laspost en brandweerpomp. Zijn carrosserie was met de hand gemaakt, uit alumiumoverschot uit de oorlog. De lichtgroene verf was een overschot van vliegtuigbouwers. Maar ze hadden het bij het rechte eind: de aparte chassis en carrossie opbouw worden nog toepast bij de huidige Defender. Het ging niet kapot, dus hoefden ze het niet te herzien. Zelfs niet na 55 jaar van productie en 1,8 miljoen Land Rovers. Dit werd geapprecieerd en de eigenaars hielden ze op de baan. Ongelofelijk maar70% van alle ooit geproduceerde Land Rovers rijden nog steeds.70% !
Vergelijk dat eens met de VW Kever: meer dan 27 miljoen werden er geproduceerd. Kan je je inbeelden dat er nog 70% van zou rondrijden ? Hun tijd is voorbij. De VW Kever deed niets dan in grote getallen bestaan. De Land Rover was bedoemd een blijver te worden.
Ondertussen ontwikkelde het de Range Rover en hiermee een totaal nieuw type wagen: de Sports Utility Vehicle.
Dus is hij klasseloos, slim én bijna onverwoestbaar en heeft best indrukwekkende nakomers. Maar...
Hier is de reden waarom het een fantastische wagen is- dé fantastische wagen- Land Rovers doen enkel belangrijke dingen: hij maakt deel uit van je dagelijkse leven, in de stad of op het platteland en vooral elke dag van je leven, zien of gezien worden; hij bracht zwangere vrouwen door een sneeuwstorm naar het ziekenhuis; bracht redders ver tot in de bergen; voorziet duizenden families in hun dagelijkse behoeften...
Waar anderen poseren, rondrijden, showen, ... draagt de Land Rover bij tot het redden van levens, in oorlogs- en vredestijd; doorkruist hij de woestijn om hongerigen in voedsel te voorzien; exploreert ondoordringbare gebieden en zet de wereld op kaart; bouwt telecommunicatienetwerken; brengt vooraanstaanden veilig op hun bestemming; helpt mee aan de bescherming van bedreigde diersoorten... .
Voor 60% van de wereldbevolking is het de eerste wagen die ze ooit zien.
Ik daag je uit één uitdaging te vinden waarin hij zou falen waarin hij kan zijn wat hij moet zijn, en doen wat hij moet doen.
Hij is mooi, écht mooi. Op dezelfde manier als het door weer en wind geschonden gezicht van een nomade uit de woestijn. Hij verdient aanhang, een standbeeld... maar och: met of zonder aanhang, zijn doel is niet erkenning te krijgen, daarvoor is hij te druk bezig, ergens en voor iemand.'


Geen opmerkingen:

Een reactie posten