dinsdag 27 oktober 2009

Land Rover Defender vs. Morgan Plus 4


Wie door het állereerste CARROS Autojaarboek bladert, ontdekt daarin drie modellen die nu, 31 jaar later, ook nog in de allernieuwste editie staan. Twee daarvan zijn Britser dan Brits. En naarmate de jaren voorbijgaan, worden ze alleen maar leuker.Ze hebben blijkbaar het eeuwige leven, de Land Rover Defender en de Morgan, waarvan de geschiedenis zelfs teruggaat tot 1936. Maar laten we in dit verhaal niet verder terugblikken dan 1978.

ZE WORDEN BEIDE AL DECENNIA
LIEFDEVOL DOOR MENSKRACHT GEBOUWD

Functioneel gereedschap
Van de naam Defender had toen nog geen mens gehoord: 31 jaar geleden spraken we nog van de Land Rover 109", waarbij het cijfer sloeg op de wielbasis in inches. De 2,3 liter viercilinder was goed voor 70,5 pk, werd afgeremd door trommels rondom, sprintte in ruim 23 seconden naar '100' en haalde een top van 113 kilometer per uur. Zijn prijs: 24.000 gulden, omgerekend nog geen 11.000 euro.
Tja. Zo zie je maar hoe de wereld is veranderd. Want de 1978-er Land Rover mag dan in basis nog steeds dezelfde vorm hebben, vandaag de dag kost de lange versie - alleen met diesel - vanaf 64.000 euro, zes keer zo veel dus. Bovendien is Land Rover tegenwoordig Indiaas eigendom, heeft de auto schijfremmen rondom en haalt hij met z'n 122 pk sterke, viercilinder Ford-turbodiesel (Transit!) een top van 131 km/h. De sprint naar '100' neemt nog steeds een eeuwigheid - 16,8 seconden - in beslag.

Niet goedkope sportwagen
Dan de Morgan. Zoals gezegd stamt de eerste echte auto van het merk uit 1936: de 4/4, een verwijzing naar de vier wielen (in tegenstelling tot de driewielers die het merk daarvoor bouwde) en de viercilinder motor onder de kap. De Morgan is nog steeds een product van de Morgan Motor Company Ltd. in Malvern Link en wordt hij ook nog - mondjesmaat - geïmporteerd door de firma NIMAG. De vanaf-prijs voor het huidige instapmodel, de 4/4 Sport 1.6, bedraagt inmiddels liefst 55 mille. Wij reden voor dit verhaal met het middenmodel, de Plus 4 2.0-16v, die 'kaal' voor 63.000 euro weg mag. Ondanks de fenomenale prijzen vinden we de Morgan nog steeds sympathiek.

DE DEFENDER MAG DE EERVOLLE TITEL
'BESTE TERREINWAGEN TER WERELD' VOEREN

Coolest Cars On Earth
’Karrenvrachten aan karakter.’ Dat geldt natuurlijk voor beide auto's. En zeker niet alleen omdat nou eenmaal bijna alles weer leuk wordt als je maar lang genoeg wacht. Dat laatste geldt misschien voor buizenradio's, Fiats Ritmo, groene glazen bollen in visnetten aan het plafond en psychedelisch oranje behang. Maar in relatie tot de 'Landy' en de 'Moggie' - dit soort auto's krijgt steevast koosnamen - speelt er méér. Het zijn namelijk allebei auto's met - excusez le mot - kloten. Het zijn in hun soort ‘The Coolest Cars On Earth’. Grotendeels handgebouwd, oud, verouderd zelfs, maar ze doen nog steeds wat ze bij hun introductie in het stenen tijdperk al beloofden. De gepopnagelde Defender mag tot op de dag van vandaag de eervolle titel 'Beste Terreinwagen Ter Wereld' voeren, terwijl de op een essenhouten frame gebouwde Morgan, zelfs met zijn 145 pk sterke 2.0 vierpitter, onverminderd snel is. En dit alles in een verpakking waaraan geen fabrikant zich meer kan wagen. Behálve Land Rover en Morgan. De kopers? Vrijwel altijd een apart soort mensen. Het soort dat elkaar onderweg lichtsignalen geeft. Dan weet u genoeg.

Liefdevolle menskracht
Is het een Two of a Kind, dit duo? Aan de ene kant totaal niet. Hoe kun je een hoekige, hoge, loodzware en dieselgestookte terreinbeul in één adem noemen met een met een klassieke, roadsterachtige beauty waarmee je in een seconde of zeven naar de '100' blaast? Anderzijds kun je juist geen twee auto's noemen die beter bij elkaar passen dan de Defender en de Morgan. Ze worden beide al decennia liefdevol door menskracht gebouwd, stralen een Britishness uit waar een Engelse bulldog nog wat van kan leren, tonen vriendelijk, maar zijn tot grootse dingen in staat en hebben beide meer karakter dan welke andere vierwielers ook. Auto's voor kérels dus, deze twee. En hen staat dan ook maar één ding te doen.
Niet kiezen, maar allebei nemen.
Dat is pas een statement!

Copy & paste onderstaande link:

http://www.carros.tv/db-tv/land-rover-en-morgan/

Geen opmerkingen:

Een reactie posten