zondag 8 maart 2009

Land Rover Defender, een spartaans meesterwerk

De Land Rover Defender stamt uit 1948 en sindsdien is er weinig aan veranderd. Geen enkele stroomlijn, lawaaierig en zelfs het simpelste elektronische hulpmiddeltje ontbreekt. Kortom: spartaans. En duur. En toch is het een meesterwerk.

Zie de videoreportage uit de Volkskrant van 7 maart 2009 van Bard van de Weijer.



Let op! Echt terreinrijden kan Bard niet....... Dat vastzitten op het eind van de clip was echt niet nodig geweest.

Onderstaande tekst komt tevens uit de Volkskrant:

"Zo'n Hummer is eigenlijk maar een zielig hoopje auto. Nog geen twee decennia heeft-ie het volgehouden in de grotenmensenwereld. Nu wil niemand er nog een. Nee, dan de Land Rover Defender. Die bestaat al sinds 1948 en is in al die jaren nauwelijks veranderd. Geen zelfdragende carrosserie voor deze auto, maar een loodzwaar ladder chassis. Het plaatwerk is niet gelast maar met popnagels verankerd. Bladveren, bekent van de postkoets, zijn pas in de jaren tachtig vervangen door spiraalveren. Deze hang naar middeleeuwse techniek komt niet voort uit hang naar nostalgie, maar uit praktische overwegingen. Land Rover gebruikt alleen bewezen techniek, opdat de Defender onverwaoestbaar is. En dat ie-ie, letterlijk. Van de 1,8 miljoen geproduceerde exemplaren rijden er volgende de fabriek nog 1,4 miljoen rond." Dat is eigenlijk best wel maatschappelijk verantwoord rijden!

Het hele artikel hier (dubbelklik om te vergroten in een nieuw scherm):

Geen opmerkingen:

Een reactie posten